понеделник, 1 юни 2009 г.

Трябва ли шофьорските курсове да са задължителни?

След трагедията със стария автобус започнаха големи проверки. Започнаха и дебати за правата на младите шофьори. Министър Миков с пяна на уста крещеше, как това ще помогне да намалеят трагедиите по пътищата. Други обясняват как лошите пътища убиват хора. На някои им пречат билбордовете. Двама журналисти много ясно показаха колко е лесно да си купиш книжка- кеф за лек автомобил, кеф ти за автобус. Министъра на транспорта нагли ни заявява “Ама ние не знаехме. Като научим, вземаме мерки.”
Хайде да предположим какво ще стане нататък.
На собственика на автобуса ще му открият куп нередности и най-вероятно ще го принудят да се откаже.
Ще уволнят служителя, дал книжка на журналиста и ще отнемат лиценза на инструктора.
И какво нататък?
Друга фирма ще превозва пътници с потрошени автобуси (вчера пътувах с подобен до Търново), служителите ще станат по-внимателни като продават книжки (защото няма да спрат да продават). И толкова.
Войната по пътищата е страшна. Има ли решение проблема. Разбира се.
Даже всички пътища да се оправят, жертвите няма да намалеят – напротив, ще станат повече. Сега поне заради лошите пътища намаляват скоростта.
Всички тръгват от неправилно място. Приема се по подразбиране, че ходиш на шофьорски курсове за да се научиш да караш. Нищо подобно. Ходиш, защото е ЗАДЪЛЖИТЕЛНО. Обикновено някой друг те учи да караш (родители, приятели, гаджета), а шофьорския курс е само за да научиш маршрутите, по които те изпитват. Същото нещо е с часовете по теория – курсистите се учат да решават листовки, вместо да прочетат правилника. Ако някой направи проверка, ще се изненада колко малко хора са чели правилника за движение по пътищата. Шофьорските курсове имат още една функция – връзка между хората, които си купуват книжки и изпитващите. Изпитващия трудно ще поеме риска да се договаря директно с всеки поотделно. Инструкторът е повече време с курсистите, може да подготви почвата и да прецени кой ще го издъни и кой не. (Е, понякога стават издънки).
В момента инструкторите НЯМАТ полза вие да вземете книжка веднага. Ако ви скъсат, това означава допълнителни часове, т.е повече приходи. Т.е те НЯМАТ полза да ви научат – колкото по-малко научите по време на курса, толкова по-добре за тях. Разбира се, повечето хора могат да шофират (някой ги е научил). Там няма как – да си вземат книжката и да се махат.
Какво би станало ако шофьорския курс не е задължителен. И ако инструкторът задължително НЕ ПРИСЪСТВА на изпита.
Обикновено купуването се договаря между инструктора и изпитващия. Ако инструкторът е неизвестно лице, купуването на книжки рязко ще намалее (че няма да изчезне е ясно).
Учи се да караш където искаш и колкото искаш. Но изпита да не е половин час. Нека да е на няколко етапа. И изпитващия да носи отговорност за човека, на когото е дал книжка. Много хора ще се замислят преди да връчат документ на човек, който никога не е карал,ако знаят че могат да влязат в затвора, ако този човек причини тежка катастрофа.
Нека курсовете за шофьори са само възможност. И да отпаднат задължителните допълнителни часове. Тогава инструкторът много ще се замисли какво прави, защото ако две трети от курсистите му не вземат книжки много бързо ще остане без работа.
По подобен начин стоят нещата и с другите задължителни неща. Могат да ви глобят за липса на аптечка или пожарогасител. Хайде някой да каже колко души са се спасили, защото са имали аптечка. Или пожарогасител?
Защо трябва да платя 15 лв. за двучасово обучение по даване на първа помощ (не съм сигурна за сумата и часовете, но са долу-горе толкова)? Някой нещо е научил за два часа? И това му е спасило живота? Хайде де. Но нека в изпита да се включва и такава част – даване на първа помощ. Включително практическа.
Ей такива простички решения ми идват в главата по повод поредното разбунване на кошера.
Войната по пътищата ще намалее, когато намалеят задължителните ненужни правила. Ще намалее и корупцията.
Защото именно те убиват.

3 коментара:

  1. Според мен идеята ти би могла да се развие по следния начин - задължителни курсове в края на образованието, в 12-клас по пътна безопасност с решаване на листовки + курсове за първа помощ.

    Иначе да караш възрастни хора задължително да ходят на такива неща - нема да стане. И намирисва на комунизъм.

    Освен това основния проблем за войната по пътишата е лошата пътна мрежа, лошото състояние на пътишата, липсата както на превантивен контрол от страна на полицията (Стависки е бил спрян 15 мин преди катастрофата и нищо), така и на отговорност и съзнание у шофьорите

    ОтговорИзтриване
  2. Чудесна разработка на проблема. Поздрави и дано някога спре този нонсенс с книжките, коланите (те убиват) и т.н.

    ОтговорИзтриване
  3. Много наболяла тема! Не мога да кажа, какво трябва и не трябва, но наисина трябва да се вземат някакви много строги мерси за водачите! Не е нормално да има толкова инциденти.

    ОтговорИзтриване